
Martı Tag davası bugün mahkemede görülüyor, Kayseri'den destek
Martı TAG davası İstanbul'da görülürken, kurucusu taksiciler odasının montajlandığını iddia ettiği videoyu eleştirdi. Kayseri ve Kocaeli şoförler odaları mahkemede yer alıyor.
Martı TAG kurucusu Oğuz Alper Öktem, İstanbul Taksiciler Esnaf Odası'nın (İTEO) sosyal medya hesabında paylaştığı bir videoyu montajlanmış olarak nitelendirdi. Öktem, bugün İstanbul Çağlayan Adliyesi'nde görülecek davanın bu paylaşımdan etkilenebileceğini öne sürerek sert tepki gösterdi. Kayseri Şoförler Odası da davayla ilgili destek vermek için kente yola çıktı.
Öktem, yayınladığı videolu açıklamada İTEO'nun Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın eski bir görüntüsünü kesip biçerek kullandığını söyledi. Öne sürülen iddiaya göre video, Martı TAG'ın kapatılması yönünde bir talimat gibi kurgulanmış. Öktem, "Yarınki mahkemeyi etkilemek için sanki Sayın Cumhurbaşkanımız 'Martı TAG kapatılsın' talimatı vermiş gibi bir kurgu yapılmış" diye konuştu.
Montajlandığı iddia edilen videonun asıl kaynağına göre görüntüler, 2019 yılında Ankara Haymana'daki bir köy konağının restorasyonuyla ilgili. Öktem, bu sivil ve bürokratik görüşmenin tamamen çarpıtılarak Martı TAG davasıyla ilişkilendirildiğini belirtti. İTEO Başkanı İsmet Dalcı'nın önceki başkan Eyüp Aksu tarafından böyle bir adıma hiçbir zaman teşebbüs edilmediğini kaydeden Öktem, "Devletin en üst kademesini kendi montajlarına alet edecek kadar gözleri dönmüş. Artık kırmızı çizgiyi geçtiler" ifadesini kullandı.
Türkiye'de taksiciler ile Martı TAG uygulaması arasındaki "korsan taşımacılık ve haksız rekabet" tartışmaları geçmiş yıllarda yargıya taşındı. Taksici esnaf odaları, Martı TAG'ın yasal izinler olmaksızın taşımacılık yaptığını ileri sürerek dava açtı. Mahkemeler ülkenin çeşitli yerlerinde bu davaları inceledi. Bazı kararlar Martı TAG lehine, bazıları taksicilerin lehine verilirken, bazı davalar henüz devam ediyor.
Son olarak aralık 2025'te görülen dava, bilirkişi raporunun eksik olması nedeniyle bugünün tarihine ertelenmişti. Bugün yapılacak duruşma, taksiciler cephesinde büyük önem taşıyor. Kayseri Şoförler Odası yönetimi ve taksici esnafı, davanın seyrini yakından takip etmek için İstanbul'a geldi. Odanın açıklamasında "Emeğimiz, geçicimiz, hakkımız için yollardayız" ifadeleri yer aldı.
Tüketiciyi Koruma Derneği İzmir Şube Başkanı Fatih Kurdoğlu, Martı TAG'ın hukuki statüsünün netleşmediğine dikkat çekti. Kurdoğlu, konuya ilişkin değerlendirmesinde yaşanan mağduriyetlerin yasal boşluktan kaynaklandığını söyledi. "Martı TAG kullanan ve ceza kesilen vatandaşlar, cezalara itiraz edebilir. Ben kullanıcı lehine bir sonuç çıkması gerektiğini düşünüyorum" diye konuşan Kurdoğlu, yasal düzenlemelemenin gerekliliğini vurguladı.
Martı TAG uygulamasını kullanan sürücülerin korsan taksi muamelesi gördüğünü belirten Kurdoğlu, bu gerekçeyle ehliyetlerine el konulabildiğini, idari para cezaları kesilebildiğini ve araçlarının trafikten men edilebildiğini kaydetti. Kurdoğlu, Martı TAG kazandığı bazı idari davalar sayesinde belirli durumlarda kendisini yasal hale getirmiş olsa da genel mevzuat eksikliğinin devam ettiğini belirtti.
Türkiye'nin ulaşım uygulamaları konusunda dünyanın gerisinde kaldığını savunan Kurdoğlu, taksi sektörünün lobisinin gücünü eleştirdi. Bir taksi plakasının yaklaşık 10 milyon lira değerinde olduğunu, bazı kişilerin 100 ila 150 plakaya sahip olduğunu belirten Kurdoğlu, böyle bir sisteme Uber, Yandex ve Martı TAG'ın yasal hale gelmesine tarafların ne kadar rıza göstereceklerini sorguladı. Kurdoğlu, bu uygulamaların yasal zemine kavuşmasının hizmet kalitesini artıracağını, istihdam yaratacağını ve taksi fiyatlarını dengeleyeceğini vurguladı.
Kocaeli Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Seyfi Özkar, Martı TAG uygulamasına bağlı korsan taşımacılık faaliyetlerinin kente ve çevre illerde ciddi sorunlara neden olduğunu açıkladı. Özkar, bu yapı nedeniyle taksici esnafının gelir kaybı yaşadığını ve vatandaşların güvenlik açısından riskle karşı karşıya kaldığını söyledi. İstanbul'dan başlayarak bölgeye yayıldığını öne sürdüğü bu faaliyetlere karşı valiliklice ve emniyet müdürlükleriyle koordineli çalışmalar yürütüldüğünü belirten Özkar, Ankara'da haftada iki gün görüşme yaptıklarını kaydetti.
Özkar, Martı TAG benzeri yapıların en büyük sorunun vatandaşın kimin aracına bindiğini ve hizmeti kimin sunduğunu tam olarak bilememesi olduğunu vurguladı. Bu durumun denetim, ruhsat ve mesleki sorumluluk mekanizmalarının ortadan kalkması anlamına geldiğini belirten Özkar, yolcu güvenliğinin doğrudan etkilendiğini söyledi. "Bu konunun peşini bırakmayacağız" sözüyle kararlılık mesajı veren Özkar, uygulamanın kaldırılması için temaslarını sürdürdüğünü ifade etti.
Kocaeli'de hayata geçirilmesi planlanan yeni taksi sistemi, taksici esnafının sorununun çözümüne yönelik bir adım olarak değerlendiriliyor. Özkar, sistemin vatandaşın taksiye daha kolay ulaşmasını ve taksici esnafının daha verimli çalışmasını hedeflediğini söyledi. Bu yaklaşım, kent içi ulaşımda yaşanan "boş taksi bulamama" ve "iş dağılımında dengesizlik" sorunlarına yönelik bir çözüm arayışını işaret ediyor. Yeni sistem, denetlenebilir ve merkezden koordine edilen bir model sunmayı amaçlıyor.
Özkar, 1 Ocak 2026 itibariyle oda bünyesinde muhasebe hizmetinin faaliyete geçtiğini duyurdu. Basit usulden gerçek usule geçen, işletme defterine tabi taksici ve şoför esnafına yönelik kolay, güvenli ve şeffaf bir muhasebe hizmeti sunuluyor. Özkar, bu adımın seçim öncesinde verilen ilk sözlerden biri olduğunu belirterek, vaatlerden birinin uygulamaya dönüştüğünü vurguladı.
Taraflar arasındaki gerilim bugünün duruşmasıyla zirveye çıkacak. Mahkeme kararının sektöre nasıl yansıyacağı, taksicilerin hukuki mücadelesi ve yasal düzenlemenin şekli, gelişmeleri takip edecek başlıca konular olacak. Davaya ilişkin karar, Türkiye'nin ulaşım uygulamaları konusunda iz bırakabilir.




